Komsomolskaya Pravda

Komsomolskaya Pravda
K pravda logo.svg
KP December 23, 2019.png
Front page on 23 December 2019
Type Daily newspaper
Format Tabloid
Owner(s) Media Partner
Publisher Izdatelsky Dom Komsomolskaya Pravda
Editor Vladimir Sungorkin
Founded 24 May 1925; 95 years ago (1925-05-24)
Language Russian
Headquarters Moscow, Stary Petrovsko-Razumovsky Proezd 1/23, Building 1
Circulation 660,000 (March 2008)
ISSN 0233-433X
Website kp.ru

Komsomolskaya Pravda (Russian: Комсомольская правда; lit. "Komsomol Truth") is a daily Russian tabloid newspaper,[1] founded on 13 March 1925.

History and profile

The issue of 23 May 1930
USSR postage stamp commemorating 50 years of Komsomolskaya Pravda

During the Soviet era, Komsomolskaya Pravda was an all-union newspaper of the Soviet Union and an official organ of the Central Committee of the Komsomol. Established in accordance with a decision of the 13th Congress of the Russian Communist Party (b), it first appeared on 24 May 1925[2] in an edition of 31,000 copies.

Komsomolskaya Pravda began as the official organ of the Komsomol, the youth wing of the Communist Party of the Soviet Union. As such, it targeted the same 14 to 28 demographic as its parent organization, focusing initially on popular science and adventure articles while teaching the values of the CPSU. During this period, it was twice awarded the Order of Red Banner of Labour (in 1950 and 1957), and was also the recipient of the Order of Lenin (in 1930), of the Order of the October Revolution (in 1975), and of the Order of the Patriotic War (in 1945).[citation needed]

The paper is owned by Media Partner, which in turn is owned by ESN Group (Евросевернефть), an energy company led by Grigory Berezkin, who has close links to Gazprom. In December 2000 the Norwegian media company A-Pressen bought 25 percent plus one share of the paper.[3] It is published in tabloid format by "Izdatelsky Dom Komsomolskaya Pravda" (Komsomolskaya Pravda Publishing House).[4]

Komsomolskaya Pravda reached its highest circulation in 1990 when it sold almost 22 million daily copies.[5] In 2001 it was the ninth-top European newspaper with a circulation of 785,000 copies.[4] It was the top-selling newspaper in Russia in 2006 with daily circulation ranging from 700,000 to 3.1 million copies.[1] Its March 2008 circulation, certified by the NCS, was 660,000 copies[6] and it was the most read paper in the country based on the findings by the TNS Gallup Media.[7] In the same year the online version of the paper was also the most visited news website.[7]

In January 2015 a front-page article in Komsomolskaya Pravda suggested that the United States had orchestrated the Charlie Hebdo shooting.[8]

In May 2017, columnist Alisa Titko went viral for writing that the English city of Manchester was "full of fat people" and that she found the sight of same-sex love "disgusting".[9][10][11]

Editors in chief of Komsomolskaya Pravda

The newspaper's editors in chief, in reverse chronological order, have been:

  • From 1997 - Vladimir Nikolayevich Sungorkin
  • 1995-1997 - Vladimir Petrovich Simonov
  • 1988-1995 - Vladislav Aleksandrovich Fronin[12]
  • 1981-1988 - Gennadiy Nikolayevich Seleznyov
  • 1978-1980 - Valeriy Nikolayevich Ganichev
  • 1973-1978 - Lev Konstantinovich Korneshov[13]
  • 1965-1973 - Boris Dmitriyevich Pankin
  • 1959-1965 - Yuriy Petrovich Voronov
  • 1957-1959 - Aleksey Ivanovich Adzhubey
  • 1950-1957 - Dmitriy Petrovich Goryunov
  • 1948-1950 - Anatoly Blatin
  • 1941-1948 - Boris Sergeyevich Burkov
  • 1937-1938 - Nikolay Aleksandrovich Mikhaylov
  • 1932-1937 - Vladimir Mikhaylovich Bubekin (1904-1937)[14]
  • 1925-1928 - Taras Kostrov (Aleksandr Sergeyevich Martynovskiy)
  • 1925 - Aleksandr Nikolaevich Slepkov

Notable journalists

Related and similar publications

A "European" edition (Komsomolskaya Pravda v Evrope), aimed in particular at the Russian diaspora in Germany, as well as Russian-speaking tourists on the Croatian Adriatic coast, is distributed in several EU countries, while a special Baltic-region edition is also available in Latvia, Estonia, and Finland.[16]

A number of similar, but independently owned, newspapers can be found in other member or associate-member states of the Commonwealth of Independent States (CIS):

  • Belarus – Komsomolskaya Pravda v Belorusi
  • Moldova – Komsomolskaya Pravda v Moldove
  • Kazakhstan – Komsomolskaya Pravda v Kazakhstane
  • Ukraine – Komsomolskaya Pravda v Ukraine (renamed KP in January 2016 in order to comply with Ukrainian decommunization laws) [17])

See also