Pravda

Pravda (ven. Правда, Totuus) oli Neuvostoliiton johtava sanomalehti ja Neuvostoliiton kommunistisen puolueen keskuskomitean äänenkannattaja vuosina 1912–1991.

Vuonna 1982 Pravda täytti 70 vuotta, ja silloin Neuvostoliitossa julkaistiin 70-juhlapäivän postimerkki.

Pravda perustettiin 1912 maanpaossa Wienissä, ja sitä salakuljetettiin Venäjälle. Ensimmäisen kerran lehti ilmestyi Pietarissa 5. toukokuuta 1912[1]. Lokakuun vallankumouksen jälkeen Pravda oli Neuvostoliitossa kommunistisen puolueen keskuskomitean virallinen sanomalehti vuosina 1918–1991. Lehti tunnettiin lännessä etenkin siitä, että se julkaisi kaikki puolueen viralliset kannanotot. Toinen merkittävä lehti Izvestija oli hallituksen äänenkannattaja.

Jeltsin myi lehden Neuvostoliiton vallankaappausyrityksen jälkeen 22. elokuuta 1991. Lehden osti kreikkalainen Giannikosin perhe. Lehti lakkasi jälleen ilmestymästä 1. elokuuta 1996, kun perhe riitautui vanhoillisen toimituksen kanssa ja sillä oli myös taloudellisia vaikeuksia levikin romahdettua.[2][3] Se jakautui sitten kahtia, kommunistisen puolueen lehdeksi Pravda ja muutamien alkuperäisen Pravdan toimittajien perustamaksi verkkolehdeksi Pravda.ru.[3][4] Osapuolet kävivät oikeudessa kiistaa nimen omistusoikeudesta, ja oikeuden päätöksen mukaan molemmat saivat käyttää nimeä Pravda.[5]

Ukrainalainen toimittaja Georgy Gongadze perusti Ukrainska Pravda, joka jatkoi ilmestymistä sen jälkeenkin kun Ukrainan turvallisuusviranomaiset surmasivat Gongadzen.[3] Vähemmän kuuluisia Pravda-nimisiä sanomalehtiä on ilmestynyt ja ilmestyy muuallakin. Slovakiassa samanniminen lehti on yksi suurimmista. Samanniminen päivälehti ilmestyy myös Serbiassa sekä kuukausittainen julkaisu Liettuassa.

Copyright